Sunday, April 17, 2011

minuman diet!!!

'hujan yang turun bagikan mutiara'..oo hujan,ko turun pada waktu yang sgt ssuai,ko turun membuatkan mata ne mebuahkan mutiara2 indah....pehh,ayat power ak ok haha...ak bru nk bajet bgun pepagi dgn alasan kukuh nak stdy!!!!!!!!ne mst berkat doa rakan2 n fmly ak cupaya pintu ati ne tbukaa tuk stdy haha..ttp...hujan tlh mybebabkn mata ini mnjadi 'stim' hahaha...so,kpd buku2 ak..i'm sowi i nk tulis blog lu..t esk2 i stdy ea hehe...

wah..ari ne Alhmdulillah,dpt ganti pose utk stu ari..ade 5 ari ag ok..oo ana je la caiyok2..slmt mganti pose ea..=)..mlm td ak g bli mknan kt bawah tu..pas makan atoii,my perut is sakit...frst,ak tempah 'kueh tiew hailam'..ak dtg ne da tukor g 'mee hailam'..'dik kueh tiew xda ade mee ne j ah'..pehh,mak cik ne ak mgidam nk mkn kueh tiew ok...dsebabkn mok cik tu da masak so,dgn muka yg sgt lapo..ak pn bli ah mee tu...tp..............stll bbrape mint ak mkann oo tdk my perut is sakit..tu la ana je la laen kli ikhlaskn diri tu bli mknn kn xpasal2 dpt pyakit 'makan makanan xikhlas'...effctnye,stp 1 jam ak tbgun..yg pntg my 'MR.cyg' tbiar mcm tu j..'wak,sowi ea kta lmbt balas msj'..=)

tips tuk ari ne...minuman diet..=)


pic ne ak bedal j dr 'pak google'..cpt,ringkas n padat haha

-minum sedikit perahan limau bg menggalakkan metabolisme badan.ah kn,perah sndiri limau tu xyah nk g bli pil2 yg mahal tu..bt sndiri suda!!!hehe

-digalakkan juga mencuba minum minuman teh herba kegemaran sndir secara bergilir,baek tuk kshtan ok...lau ak ah sah2 ak xmnum herba2 ne..kpd ssiape yg nk diet tu rjin2 la mnum herba ea..nk diet kna bkorban(cehh ak ne blagak kurus ah ne..ah,lantak la kn jnji ak mmg 'LIKE MAKAN' hehe)

-selain kita fokus diet mlalui minuman,pastikan juga kita mendapatkan matahari yang mencukupi.Ini krna vitamin D akn membantu kita memberikan lebih banyak kalsium yang mempercepatkan proses metabolisme tubuh.Yang ponting,Anugerah Allah tu lbh berkat tuk kta diet ok..xyah g bt bedah2 ne..ilang duit cm tu j n sakit ok nk bedah2 ne..baek ang g maen matahari,da leh bakar2 lemak tu..lau tkut itam so ape ag guna la 'sunblock'(ahh..sah ejaan ak salah lantak ah jnji kowg fhm ea)...so,kpd anda2 yg nk diet jom maen 'panas2' haha

-yang pling penting dlm diet ne ape yang dperlukan ialah air mineral tuk tubuh badan kita agar tidak dehidrasi(ah ne ak mmg xtaw ok..ak maen ambl j dr buku ne..lau kowg2 nk taw g j la seacrh kt 'pak google' tu mst dia tlg anda2 skalian ea hehe)..

-yg ne ak baru taw..zat yg ada dlm air kelapa tuk sgt banyak ok..air kelapa ne mgandungi zat elektrolit alami,kaya garam(bkn garam tuk masak tu,yg tu akn bg kowg darah tinggi lau mkn scara brlbhnan,garam yg dmsukn more tu garam yg baek ah hehe)..air kelapa tu jgk mgandungi vitamin,gula,mineral kalium,sodium,klorida dan magnesium(ah jan tnya ak ok...sah2 ak xtaw bendala ne hehe)..yg pntg klapa ne byk khsiat la..lau nk ag kurus baek anda2 g panjat pokok tu sndiri..da la dpt minum free n yg pntg dpt m'gelaurkn peluh haha).Sebenarnya,zat yang ada dalam air kelapa ne akan dpt mengatasi kekurangan cecair dalam tubuh badan..=)


lau bab2 diet ne..kwn ak cik mahfudzah mustafha tu mmg hbt..tp dia ckp j nk diet buatnye em 'hamper' haha..cian dia ak kutuk haha..tp brpn bdn di comel2 ckit tp dia cantek ok ramai pminat ag jeles ak..haha..=)

sbnrnye,bab2 diet ne..depends ngn sikap kta gak,kta kna displin,menepati matlamt kita..xyah g bt p'medahan tu..kta kna gunakn anugerah yg diberkan ILAHI..yg ponting 'd mana ada kemahuaan dctu ade jalan' so,renung2kan la dan selamat beramal hahaha

lpa lak..cemua kt atas tu ak ambl dr majalah 'dara'edisi 106 april 11..lau nk baca ngn lbh lanjut g la bli ea..=)


pic ne pn ak ambl ngn 'pak google' enth pic siape..kpd empunya pic ne..sowi ea =)

k ah tu j..
t kta crta ag k..
nice to meet u,u nice me..
=)

4 comments:

aku budak skema said...

hahaha,..banyak double meaning neh,..maen 'panas2'?...hoho

Ana Je La said...

haha...biasa ah..=)

cik EPAL said...

boleh try ni pasni. betul ke berkesan?

Ana Je La said...

cik epal>>kompom berkesan (dan2 jer aku hahahaha)